Úvod
Saab 900 nezapřel svými tvary příbuznost s předcházejícím typem 99. Přesto se ve dvou generacích dokázal udržet ve výrobě plných dvacet let. Druhá generace přinesla otočení motoru napříč a šestiválec. Velké oblibě se v obou generacích těšil kabriolet.
Pro švédskou automobilku Saab měl vždy mimořádnou důležitost americký trh. Ve druhé polovině sedmdesátých let se musela vyrovnat s nutností vyhovět přísným předpisům USA, určujícím míru deformace přední části vozu po nárazu do pevné překážky v rychlosti
Devítistovka vyjíždí
Saab 900 měl světovou premiéru v říjnu 1978 na pařížském autosalonu a prakticky současně se rozběhla sériová výroba. Hned od začátku byl nabízen ve dvou provedeních karoserie a s pěti motory. Třídveřový hatchback (ve Švédsku mu říkali kombi-kupé) s rozměry 4739 x 1690 x
Stejně jako předchůdce Saab 99 měla devítistovka motor uložený podélně nad poháněnou přední nápravou a skloněný doprava o 45 stupňů. Zvláštností bylo otočení motoru spojkou dopředu a umístění převodovky pod motorem. Nabídka motorů zahrnovala dvoulitrový (1985 cm3) čtyřválec s jedním karburátorem (verze GL – 73,6 kW/100 k), dvěma karburátory (GLS – 78 kW/106 k), se vstřikováním paliva (GLI a GLE s automatem a bohatší výbavou – 86 kW/117 k) a nejvýkonnější s přeplňovaným motorem (Turbo – 106,7 kW/145 k). Brzy na to přišla sportovní varianta typu GLE nazvaná (stejně jako u modelu 99) Saab 900 EMS. Měla manuální pětistupňovou převodovku a bohatší výbavu včetně sportovního volantu a hliníkových kol. Všechny dražší verze měly masku chladiče doplněnou o šikmá žebra po stranách.
Modely ročníku 1981 byly doplněny o dvoudveřové a čtyřdveřové verze se stupňovitou zádí. Téměř současně byl letitý motor typu B nahrazen lehčím H motorem. Velkou novinkou bylo uvedení přeplňovaného motoru s automatickým řízením funkce APC (Automatic Performance Control). Řídicí mikroprocesorová jednotka zpracovávala údaje ze snímače klepání motoru, měřiče objemu nasávaného vzduchu a polohy škrticí klapky a zajišťovala za všech podmínek optimální režim. Vozy s tímto motorem mohly používat benzin s různými oktanovými čísly bez nebezpečí poruchy motoru. Další novinkou bylo centrální zamykání dveří a primát v zavedení bezasbestového brzdového obložení.
Kabriolet
Myšlenka na výrobu kabrioletu na bázi typu 900 vznikla v hlavě zástupce Saabu v USA Roberta Sinclaira. Ten také zajistil výrobu prvního prototypu v USA. Druhý prototyp vznikl ve finské pobočce Saabu (Valmet), ale při přímé konfrontaci před komisí uspěla americká verze, hlavně díky bezchybné funkci stahování střechy. Prototyp byl v roce 1983 vystaven na ženevském autosalonu, ale první série 400 kusů se vyrobila až v roce 1986. Přes poměrně vysokou cenu se kabriolet prodával v USA velmi dobře a po vyprodání první série vzrostly čekací doby až na dva roky.
Dvoudveřová karoserie kabrioletu vycházela z verze Combi-Coupé, jeho délka však vzrostla na
Další vývoj
V roce 1986 se začaly Saaby 900 dodávat s novým šestnáctiventilovým motorem B202, který v přeplňované verzi třetí generace s mezichladičem stlačeného vzduchu dával 129 kW (175 k). Modely 900 Turbo 16 Aero dosahovaly s tímto motorem rychlosti
Druhá generace
V roce 1993 byl uveden na trh zcela přepracovaný typ 900, vycházející z konstrukčních prvků vozu Opel Vectra. Saab se totiž stal součástí koncernu GM (General Motors), do kterého patří i Opel. Novému vozu se říkalo Saab 900 II nebo také NG (New Generation) a bylo to poprvé, kdy nějaký model vozu Saab pokračoval druhou generací. Na kapotě se objevil nový znak symbolizující spojení s výrobcem užitkových vozidel Scania, i když k tomuto spojení došlo už v roce 1967.
Pětidveřová karoserie (hatchback) s rozvorem náprav
Novinkou pod kapotou bylo příčné uložení motoru, nová přední náprava McPherson a vidlicový šestiválec Ecotec
Velká pozornost byla jako obvykle věnována bezpečnosti cestujících. Vyztužena byla opěradla předních sedadel, sloupky B, podběhy zadních kol a prahy dveří. Panely z tvrzené pěny snižovaly deformace při bočním nárazu. Modely 1996 dostaly lepší brzdy, airbagy a bezpečné opěrky hlavy na předních sedadlech. Kromě běžné sériové produkce vznikla také celá řada speciálních verzí, např. prodloužený model 900 CD nahrazující Saab 99 Finlandia, špičkově vybavená verze 900 SE pro britský trh nebo 900 EP (Ecopower) pro italský trh.
Kvality vozů Saab 900 druhé generace potvrdil dlouhodobý rychlostní test, konaný v roce 1996 na okruhu Talladega. Šest vozů s různými motory a posádkami továrních jezdců a novinářů ujelo 40 tisíc km vysokou průměrnou rychlostí (vozy s motory 2.0T měly průměr přes